WYJAZD EDUKACYJNY DO KRAKOWA

20 października uczniowie klas IV – VI w ramach projektu matematycznego „MAMO, TATO MATEMATYKA JEST WSZĘDZIE!” dofinansowanym przez Fundację mBanku, udali się na wycieczkę do Krakowa, aby sprawdzić czy matematyka faktycznie jest wszędzie.

Na początku poszliśmy do Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdzie obejrzeliśmy wystawę „Nauki dawne i niedawne”. To nie była zwykła wystawa jak w każdym muzeum. Tutaj dotykiem mogliśmy sprawdzić działanie różnych przedmiotów. Czekało na nas 40 stanowisk, na których mogliśmy samodzielnie wykonywać eksperymenty fizyczne, a także dotknąć starych przyrządów matematycznych, takich jak kalkulatory różnego rodzaju, spróbować wykonać obliczenia na nich oraz zobaczyć z innej strony świat astronomiczny. Stwierdziliśmy, że wykonywanie obliczeń w dawnych czasach było bardzo trudne. Zobaczyliśmy, jak wyglądały różne zegary,  mogliśmy sprawdzić jak wygląda kształt naszego głosu.

Po wizycie w muzeum udaliśmy się do Akademii Górniczo Hutniczej, aby zobaczyć jak wygląda matematyka na uczelni. Na początku udaliśmy się do największej auli, która może pomieścić 250 osób. Przez chwilę poczuliśmy się jak prawdziwi studenci. Wysłuchaliśmy krótkiego wykładu o drganiach i hałasie, okazało się, że to też jest czysta matematyka. Następnie przeszliśmy do studia nagrań i tutaj mogliśmy poczuć się jak gwiazdy. Głos ochotników został zmieniany dzięki specjalnym przyrządom. Udaliśmy się również do komory pogłosowej, gdzie mogliśmy trochę pokrzyczeć i sprawdzić, jak rozprzestrzenia się nasz głos. W końcu nadszedł czas na wyciszenie i wizytę w komorze bezechowej. Po wejściu od razu zauważyliśmy, że nasz głos nie rozchodzi się tak, jak w poprzedniej komorze. Po dokładnym obejrzeniu wnętrza usiedliśmy, aby wziąć udział w pomiarach. Podłączyliśmy dwa mikrofony, zmierzyliśmy odległość między nimi. Następnie jedna osoba klasnęła w dłonie przy mikrofonie, sprawdziliśmy czas i obliczyliśmy prędkość dźwięku.

Po wyjściu z uczelni udaliśmy się na rynek, by tam poszukać różnych zegarów. Odczytywaliśmy godzinę. Pracowaliśmy również z planem miasta szukając ulic równoległych i prostopadłych, obliczaliśmy rzeczywistą długość i mierzyliśmy hałas.

Ostatnim punktem naszego wyjazdu była „Matma na trampach”, czyli zajęcia matematyczne na trampolinach w GOjump. Innowacyjna lekcja, podczas której ćwiczyliśmy arytmetykę, poznawaliśmy geometrię z innej strony, trenowaliśmy myślenie matematyczne i przestrzenne. Na początku obejrzeliśmy krótki filmik, po którym w podziale na grupy rozpoczęły się rozgrywki. Liczyliśmy, szacowaliśmy, budowaliśmy a to wszystko w połączeniu z ćwiczeniami wykonywanymi na trampolinach.

Zmęczeni, ale z uśmiechami na twarzach wróciliśmy do naszych domów.

Po tej wycieczce możemy stwierdzić… „W muzeum, na uczelni, na rynku, na trampolinach… MATEMATYKA JEST WSZĘDZIE.”

Autor: Edyta S.

zdjęcia…

Ten wpis został opublikowany w kategorii Bez kategorii. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.