ZADANIA DLA KLASY VIII (27-30 KWIETNIA)

PONIEDZIAŁEK


HISTORIA

Temat: Europa po rozpadzie ZSRS.

Cel lekcji: poznajemy przemiany w Europie Środkowo-Wschodniej po 1989 r.

Wykonaj w zeszycie z podręcznika ćwiczenie 1 str. 239.

Proszę o zapoznanie się z filmem zamieszczonym pod linkiem:

https://www.youtube.com/watch?v=k8fhUCUslRs

Dotyczy historii i wos-u:wykonaj zdjęcie zeszytu z zawartością wykonanych zadań i ćwiczeń np. telefonem komórkowym i prześlij na adres mailowy: sopris2000@interia.pl Zadane ćwiczenia będą podlegać ocenie.W razie pytań i konsultacji proszę o kontakt przez Edziennik lub maila: sopris2000@interia.pl

CHEMIA

Temat lekcji: Porównanie właściwości kwasów karboksylowych.

Cele lekcji: zebranie i usystematyzowanie wiadomości o właściwościach kwasów karboksylowych, zwrócenie uwagi uczniów o wpływie ilości atomów węgla w cząsteczce kwasu na ich właściwości, zapoznanie uczniów z kwasami karboksylowymi występującymi wokół nas.

Temat ten należy opracować zgodnie z punktami:
1. Rodzaje kwasów.
2. Właściwości kwasów karboksylowych a ich liczba atomów w cząsteczce(tabela 15 str. 174 oraz zestawienie- podobieństwa i różnice str.175).
3. Kwasy organiczne występujące w przyrodzie.

Rozwiąż zadania:
1. Oblicz masę cząsteczkową kwasu masłowego oraz zawartość procentową węgla w jego cząsteczce.
2. Napisz równania reakcji:
– kwasu metanowego z magnezem,
– kwasu etanowego z tlenkiem potasu,
– kwasu palmitynowego z zasadą wapniową,
– całkowitego spalania kwasu oleinowego.
3. Zaprojektuj doświadczenie dzięki, któremu odróżnisz kwas palmitynowy od kwasu oleinowego.
4. Wyjaśnij, dlaczego roztwór wodny kwasu oleinowego nie powoduje zmiany barwy papierka wskaźnikowego.
5. Stężony kwas metanowy to 85 % wodny roztwór tego kwasu. Oblicz objętość stężonego roztworu tego kwasu oraz objętość wody, które należy zmieszać, aby otrzymać 10 g roztworu tego kwasu o stężeniu 20 %. przyjmij gęstość stężonego roztworu kwasu metanowego d= 1,22 g/cm3 i gęstość wody d=1 g/cm3

Rozwiązania proszę przesłać do 28.04 na mojego maila.

RELIGIA

Temat 41 – Jak powstały uniwersytety?
Cele:
– Poznasz najstarsze uniwersytety w Europie i w Polsce.
– Będziesz wyrażać szacunek dla umysłowych osiągnięć epoki średniowiecza.

Zadanie:
Przeczytaj temat z książki.
Napisz o osiągnięciach wybitnego Polaka epoki średniowiecza. (np. M. Kopernik, S. Hozjusz, Z. Oleśnicki, M Trąba)

Prace proszę przesłać na maila: biedor@op.pl

MATEMATYKA

Lekcja on-line na Messengerze godz. 10.00

Temat: Długość okręgu w zadaniach. (zapisz w zeszycie)

Cele: Na tej lekcji utrwalisz umiejętność obliczania długości okręgu rozwiązując zadnia tekstowe.

  1. Wspólnie wykonamy Zad. 4-8 str. 268, 269 podręcznik.
  2. Praca domowa Ćw. 4 – 6 str. 103 Zeszyt Ćwiczeń (zdjęcia rozwiązanych ćwiczeń 1 – 6 str. 102, 103 do oceny prześlij na Messengera lub maila edypawlik@gmail.com )

Dla sprawdzenia swojej wiedzy wykonaj zadania na learningapps.

W razie jakichkolwiek problemów proszę o kontakt: edypawlik@gmail.com, lub przez Messenger.

FIZYKA

Temat: Rodzaje zwierciadeł i soczewek.
Cel:
– wprowadzenie pojęcia zwierciadła, soczewki,
– poznanie różnych rodzajów zwierciadeł i soczewek.

Obejrzyj film https://www.youtube.com/watch?v=imtdDMTS0cQ
Karta pracy i spotkanie na skaypie wg planu.

WOS

Temat: Polska w Unii Europejskiej.

Cel lekcji: poznajemy w jakich okolicznościach Polska przystąpiła do Unii Europejskiej i co dzięki temu zyskała, poznajemy prawa obywatela Unii Europejskiej.

Wykonaj w zeszycie z podręcznika ćwiczenie 2 str. 183.

Proszę o zapoznanie się z filmami zamieszczonymi pod linkami:

https://www.youtube.com/watch?v=4gSJT9pN19E

https://www.youtube.com/watch?v=uMNVK5gXak0

Dotyczy historii i wos-u:wykonaj zdjęcie zeszytu z zawartością wykonanych zadań i ćwiczeń np. telefonem komórkowym i prześlij na adres mailowy: sopris2000@interia.pl Zadane ćwiczenia będą podlegać ocenie.W razie pytań i konsultacji proszę o kontakt przez Edziennik lub maila: sopris2000@interia.pl

EDB

KOŁO MATEMATYCZNE

Temat: Arkusze egzaminacyjne z Nową Erą – rozwiązania zadań.

Cel: Na tej lekcji powtórzysz wiadomości z matematyki ze szkoły podstawowej poprzez rozwiązanie przykładowego arkusza.

Proszę o rozwiązanie przykładowego arkusza dostępnego na grupowym Messengerze oraz przesłanie zdjęć rozwiązanych zadań na maila albo przez Messengera.

W razie jakichkolwiek problemów proszę o kontakt: edypawlik@gmail.com, lub przez Messenger.


WTOREK


BIOLOGIA

Temat: Materia i energia w ekosystemie.

Celem lekcji jest zapoznanie z mechanizmem obiegu materii i przepływu energii w ekosystemie.

Przeczytaj tekst zawarty na str.125-128 i odpowiedz na pytanie:Dlaczego mówimy,że materia obiega a energia opływa w ekosystemie?-odpowiedź przemyśl-zostanie oceniona.

MATEMATYKA

Lekcja on-line na Messengerze godz. 10.00

Temat: Jak obliczamy pole koła. (zapisz w zeszycie)

Cel: Na tej lekcji nauczysz się jak obliczać pole koła mając długość promienia lub średnicy, a także obliczać promień koła przy danym jego polu.

  1. Wspólnie wykonamy Zad. 1 poziom A, B, C, D, E z każdego poziomu podpunkt a), b), c)Zad. 2, 3, 4 str. 275 podręcznik.
  2. Praca domowa Ćw. 1, 2 str. 104 Zeszyt Ćwiczeń Dla sprawdzenia swojej wiedzy wykonaj zadania na learningapps.

W razie jakichkolwiek problemów proszę o kontakt: edypawlik@gmail.com, lub przez Messenger.

JĘZYK ANGIELSKI

Lekcja on-line na Messengerze. Przygotuj podręcznik, zeszyt i długopis. Zadbaj o wygodne miejsce do pracy.
Godzina 8:30

Temat: Historia chleba. Praca z tekstem.
Cele lekcji:
– udoskonalisz umiejętność czytania i wypowiadania się w języku angielskim,
– rozwiniesz swój zasób słownictwa,
– poznasz historię wypieku chleba.

  • Na początku lekcji rozwiążemy quiz „Ile wiesz o chlebie?”, następnie przeczytamy tekst na stronie 88 podręcznika, by zweryfikować poprawność udzielonych odpowiedzi. Wypiszecie z tekstu nieznane słówka i je przetłumaczycie z moją pomocą.
  • Wykonamy ćwiczenie E na stronie 89.
    W razie pytań proszę się ze mną kontaktować przez Messenger lub pisząc na e-mail: m.willow@wp.pl

WYCHOWANIE FIZYCZNE

Temat: Omówienie oraz podsumowanie zasad gry w piłce ręcznej – zaliczenie na ocenę.

Cel. Podporządkowanie się określonym regułom gry. 

Zajęcia on-line messenger (video-rozmowa) – godz.11.30.

JĘZYK NIEMIECKI

Temat: Rekcja czasowników.

Cel lekcji: Uczniowie dowiadują się co to jest rekcja czasownika

  1. Przeczytać w książce regułkę gramatyczną dotyczącą rekcji ze strony 154.
  2. Uzupełniamy na podstawie książki zadanie 3 strona 78 w ćwiczeniówce.
  3. Uzupełniamy i zapisujemy w zeszycie zadanie 4 ze strony 108 w książce.

Praca domowa

  1. Wykonać ćwiczenie 2 strona 78 w zeszycie ćwiczeń.
  2. Napisać w zeszycie 5 zdań z wybranymi czasownikami (zwracamy uwagę na przypadek i odmianę w danym przypadku).

Lekcja na komunikatorze Messenger

Kontakt przez grupę na Messengerze, edziennik  lub mail edyta.niemiecki@gmail.com

JĘZYK POLSKI

Temat: Sławomir Mrożek – artysta przewrotny.
Cele lekcji:
– poznasz biografię Sławomira Mrożka,
– streścisz tekst informacyjny, wydobywając z niego najważniejsze informacje.

  • Zapoznaj się z informacjami biograficznymi o Sławomirze Mrożku na stronach 230 – 231 podręcznika.
  • Zredaguj w zeszycie notatkę, w której uwzględnisz najważniejsze informacje dotyczące pisarza.
  • Zdjęcie wykonanej pracy prześlij mi przez aplikację Messenger.

W razie pytań proszę się ze mną kontaktować przez Messenger lub pisząc na e-mail: m.willow@wp.pl


ŚRODA


RELIGIA

Temat 42 – Spór o ewangeliczne ubóstwo. Aktualność idei franciszkańskiej.
Cele:
– Poznasz najstarsze zakony żebracze.
– Będziesz chętnie dzielił się z ubogimi.

Zadanie:
Przeczytaj temat z podręcznika.
Zwróć uwagę na nędzę materialną, duchową i moralną.
Ułóż modlitwę za swoich rówieśników, których dosięga nędza materialna, duchowa lub moralna.

Prace proszę przesłać na maila: biedor@op.pl

CHEMIA

Temat lekcji:Estry.
Cele lekcji: uczeń poznaje pojęcia: estry, grupa estrowa; wyjaśnia mechanizm reakcji estryfikacji; poznaje nazwy oraz wzory strukturalne, półstrukturalne i sumaryczne estrów; Poznaje właściwości i zastosowanie estrów.

Temat ten opracuj zgodnie z punktami:
1. Co to są estry?
2. Otrzymywanie estrów(równania reakcji).
3. Nazewnictwo i wzory estrów(tabela 16 str.178).
4. Ogólny wzór estrów.
5. Właściwości estrów.

Wykonaj następujące zadania:
1. Napisz równania reakcji otrzymywania:
a. etanianu metylu
b. butanianu etylu
2. Napisz wzór sumaryczny i strukturalny podanych estrów:
a. metanian metylu
b. etanian propylu
3. Nazwij
a. C3H7COOC2H5
b. HCOOC2H5

FIZYKA

Temat: Obraz w zwierciadłach.

Cel: nabycie umiejętności konstruowania obrazu w zwierciadłach

Obejrzyj film https://www.youtube.com/watch?v=imtdDMTS0cQ

https://www.youtube.com/watch?v=u-reinbibYk

Instrukcje w karcie pracy. Skayp.

JĘZYK POLSKI

Lekcja online. Przygotuj podręcznik, zeszyt i długopis. Zadbaj o wygodne miejsce do pracy.
Godzina 12:00

Temat: Artysta czy celebry ta? Wybory życiowe pewnego koguta.
Cele lekcji:
– dokonasz analizy tekstu literackiego,
– ocenisz postawę bohaterów „Artysty” Sławomira Mrożka,
– przypomnisz sobie czym jest alegoria,
– sformułujesz morał płynący z opowieści o kogucie.

  • Wspólnie odczytamy utwór „Artysta” ze strony 232 podręcznika. Scharakteryzujemy bohaterów i dokonamy ich oceny.
  • Przypomnicie sobie znaczenie pojęcia alegoria. Wspólnie zastanowimy się, jakie cechy uosabiają bohaterowie utworu Mrożka.
  • Sformułujemy morał płynący z przeczytanego tekstu.

W razie pytań proszę się ze mną kontaktować przez Messenger lub pisząc na e-mail: m.willow@wp.pl

WYCHOWANIE FIZYCZNE

 Temat: Zapoznanie się z zasadami oraz regulaminu gry w piłkę nożną. Wiedza z tego zakresu będzie podlegać ocenie.

Cel. Poznanie oraz utrwalenie wiedzy na temat zasad gier w danej dyscyplinie. 

Zajęcia on-line messenger (video-rozmowa) – godz.11.30.

MATEMATYKA

Lekcja on-line na Messengerze godz. 14.00

Temat: Pole koła – zadania tekstowe. (zapisz w zeszycie)

Cel: Na tej lekcji utrwalisz umiejętność obliczania pola koła rozwiązując zadania tekstowe.

  1. Wspólnie wykonamy Zad. 5 – 10 str. 275, 276 podręcznik.
  2. Praca domowa Ćw. 3, 4 str. 105 Zeszyt Ćwiczeń (zdjęcia rozwiązanych ćwiczeń 1- 4 str. 104, 105 do oceny prześlij na Messengera lub maila edypawlik@gmail.com )

Dla sprawdzenia swojej wiedzy wykonaj zadania na learningapps.

W razie jakichkolwiek problemów proszę o kontakt: edypawlik@gmail.com, lub przez Messenger.

KOŁO JĘZYKA  ANGIELSKIEGO

Cele lekcji:

– przygotujesz się do egzaminu ósmoklasisty, wykonując zadania z arkusza.

Uzupełnij arkusz, zdjęcia wykonanych ćwiczeń prześlij mi poprzez aplikację Messenger do środy 6 maja.

Arkusz: https://drive.google.com/file/d/1o1YWVV-6n1egUW7kCy8SlRvp1nYByB87/view?usp=sharing

Nagranie: https://drive.google.com/file/d/1Ocnfo_TGyKj5NkjJZzAn-oRtNVlpMyLz/view?usp=sharing


CZWARTEK


WYCHOWANIE FIZYCZNE

Temat: Piłka nożna – zagranie wewnętrzną częścią stopy.

Cel. Współdziałanie w grupie oraz podporządkowanie się określonym regułom gier. 

Zajęcia on-line messenger (video-rozmowa) godz.10.30.

GEOGRAFIA

Lekcja on-line w czwartek o godzinie 12:00

Temat: Powtórzenie wiadomości z działu „Ameryka Północna i Ameryka Południowa”

Cele lekcji: Utrwalenie i uzupełnienie wiadomości z działu III

Proszę przypomnieć sobie przerabiane tematy w celu przygotowania się do zajęć z podręcznika ze stron 104 – 148 oraz zapoznać się z materiałami i filmami zamieszczonymi pod linkiem:

https://view.genial.ly/5e85c669d5aa510e32a30ddd/horizontal-infographic-maps-ameryka-powtorzenie-publikacja?fbclid=IwAR2XZr1fJ11hzM2sdOAbwFR_RnaFWaJiCARXn9s6wCM-nbNkDs055xNvqFg

Praca domowa:  Proszę wykonać podsumowanie wiadomości zamieszczone pod linkiem

https://drive.google.com/file/d/1seyWWlRnfu_DxHoBQg_HrqGTmm92iavO/view

i przesłać do 4 maja.

Zachęcam do kontaktu przez grupę na Messengerze i mail paniwiosna606@wp.pl

HISTORIA

Temat: Wojna w Jugosławii.

Cel lekcji: poznajemy wydarzenia wojny domowej w byłej Jugosławii oraz jej skutki.

Wykonaj w zeszycie z podręcznika ćwiczenie 3 str. 239

Proszę o zapoznanie się z filmem zamieszczonym pod linkiem:

https://www.youtube.com/watch?v=k8fhUCUslRs

Dotyczy historii i wos-u:wykonaj zdjęcie zeszytu z zawartością wykonanych zadań i ćwiczeń np. telefonem komórkowym i prześlij na adres mailowy: sopris2000@interia.pl Zadane ćwiczenia będą podlegać ocenie.W razie pytań i konsultacji proszę o kontakt przez Edziennik lub maila: sopris2000@interia.pl

JĘZYK POLSKI

Lekcja online. Przygotuj podręcznik, zeszyt i długopis. Zadbaj o wygodne miejsce do pracy.
Godzina 10:00

Temat: Jednostka wobec wielkiej historii. O dylematach poety żołnierza.
Cele lekcji:
– dokonasz analizy wiersza „Z głową na karabinie” Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w kontekście historycznym,
– scharakteryzujesz osobę mówiącą w wierszu i określisz jej dylematy moralne.
– wskażesz w utworze odwołania do wartości uniwersalnych.

  • Na początku lekcji odczytamy wiersz Krzysztofa Kamila Baczyńskiego „ Z głową na karabinie” na stornie 232 podręcznika.
  • Odpowiemy na pytania:
    Kim jest podmiot liryczny? Co możemy o nim powiedzieć na podstawie przeczytanego tekstu?
    Do jakich wydarzeń się odnosi w swojej wypowiedzi?
    Jak podmiot liryczny wyobraża sobie swoją przyszłość.
  • Na podstawie przeczytanego utworu oraz innych tekstów kultury i waszej wiedzy historycznej odpowiemy na pytanie „Jaki wpływ na życie człowieka ma wojna?”

W razie pytań proszę się ze mną kontaktować przez Messenger lub pisząc na e-mail: m.willow@wp.pl

WOS

Temat: Fundusze unijne.

Cel lekcji: poznajemy główne rodzaje funduszy unijnych oraz ich przeznaczenie.

Wykonaj w zeszycie z podręcznika ćwiczenie 1 str. 183.

Proszę o zapoznanie się z filmem zamieszczonym pod linkiem:

https://www.youtube.com/watch?v=b2OmxA1ucAU

Dotyczy historii i wos-u:wykonaj zdjęcie zeszytu z zawartością wykonanych zadań i ćwiczeń np. telefonem komórkowym i prześlij na adres mailowy: sopris2000@interia.pl Zadane ćwiczenia będą podlegać ocenie.W razie pytań i konsultacji proszę o kontakt przez Edziennik lub maila: sopris2000@interia.pl

JĘZYK ANGIELSKI

Lekcja on-line na Messengerze. Przygotuj kartkę i długopis. Zadbaj o wygodne miejsce do pracy.
Godzina 9:00

Temat: Sprawdzian z rozdziału 5 „Więzy rodzinne”.
Celel lekcji:
– sprawdzisz w jakim stopniu opanowałaś/eś materiał z rozdziału 5.

W razie pytań proszę się ze mną kontaktować przez Messenger lub pisząc na e-mail: m.willow@wp.pl

JĘZYK NIEMIECKI

Temat: Niemiecki świat mody.

Cel lekcji: Uczniowie dowiadują się, które znane nazwiska mają korzenie niemieckie.

1. Czytamy i tłumaczymy tekst(zadanie 1 strona 111 książka).
2. Uczniowie opowiadają czego dowiedzieli się o znanych osobach (zadanie 4 strona 111 książka)

Praca domowa
Wykonaj zadania 1 i 2 ze strony 81 w zeszycie ćwiczeń.

Lekcja na komunikatorze Messenger
Kontakt przez grupę na Messengerze lub mail edyta.niemiecki@gmail.com